Sunday, August 23, 2009

aku dan tips di bazaar ramadhan..

arini dah 2 hari kita berpuasa..so berapa byk korang dah belanja utk berbuka posa...mesti nafsu mengawal poket kan? so aku bg tips cara membeli usna's style..

1.bwk duit sikit jek..pastikan ada kurang dari RM10 dlm wallet/poket suar/purse..kang main tarik jek duit kuar..selagi ada duit..selagi tu nak belanja...

2. riki dulu bazaar mana nak pegi...kalo bazaar tu korang dah aim ada..murtabak paling sedap..pegi kat bazaar tu..jek..tak payah nak singgah kat mana2 bazaar yg korang jumpa along the way...

3.pusing dulu satu bazaar..tgk apa yg ada...apa yg buat korang paling terliur..setkan standard tekak tu..jgn sume tibai masuk...kadang2 rupe yg cantik..tak menjanjikan rasa yg sedap..kadang2..dah kat sini jumpa then beli...pastu kat depan tu..ada lagi yg lebih sedap....haaa..kan dah rugi..lgpn bile pusing2 tu..ada la idea nak beli apa pulak besok...

4.kalo nak beli air..beli dah dekat2 time buke..masa tu..air murah..singgit dpt 2 bungkus..haaa...kan dah jimat...

5.usually makan yg paling sedap..kat meja jualan yg paling ramai..tapi korang kene pantas la...order kan...aku selalu dpt ayam yg kecik masa belik nasi lemak kukus..ermmmm....

hmmm...itu cara aku beli makanan kat bazaar ramadhan...tapi yg penting..kene le setkan apa yg nak dbeli..kalo rasa cam tak tau nak beli apa...setkan just utk air,nasi dan sedikit dessert..kalo org johor..mmg buke posa ngan kurma dan kuih muih...

apapun selamat menunaikan ibadah puasa...dgn jayanya..

3 comments:

reez said...

oho..cenggitu rupanya..semalam baru dapat tempat cendawan goreng..roti john beli semalam tak fedap..kedek mayo..:D

Mazni Maisya said...

tp kalo dah byk2 gerai jual byk juadah, aku dah x da ati nak beli..cam dah x da selera..aku prefer pg serbu gerai didepan mata tanpa survey.. esok g gerai lain lak...

Koboi mana boleh minum air Susu!! said...

bazar Uda la cara