Wednesday, June 22, 2011

pesanan aku


before i left for sarawak..i wrote something for my sisters..would like to share it here...

ketiadaan aku, ada beberapa perkara perlu diuruskan..yg pasti hal abah dan mak.walaupun nampak remeh, aku harap ko dpt buat..

1) setiap 2 minggu kerat kuku abah..kuku abah keras sket..kene pakai ketip kuku besar..aku tinggalkan ketip kuku yg biasa aku guna..tapi kuku mak cepat panjang..kene tgk2 juga..dan mak selalu luka2 kat tngn dia..tercucuk duri la..selumbar la...duri pokok la... semua ni..ko kene buat ngan hati2 dan pelan2..penuh kasih sayang..kalo ko rasa ko takde mood nak buat..jgn buat..sbb nanti ko tak sabar..ko kasar2..diorg cepat terasa..oh lupa..biasa abah akan tadah kuku yg dah dipotong..ko carik surat kabo..besar pun takpe..kuku dia selalu terpelanting..kulit mak sensitif..kalo dia ngadu ada bengkak2..tgk cepat2..takut luka..bengkak dlm..

2) setiap 25hb pencen abah dah kuar..ko kene bwk abah pegi kuarkan duit dia kat CIMB permas jaya.kat situ senang sket..parking kat depan bank..abah tunggu dlm keta..lepas ko isi borang..ko ckp nak kuarkan duit..tp bapak sy dlm keta..nanti officer tu kuar..amik cap jari abah..lepas kuarkan duit..g AMBANK, byr duit umah dari duit pencen abah tu.. Biasanya urusan ni amik masa 2-3 jam jugak..jd ko bajet2 la masa.then tanya mak..dia nak byr bill sekali tak? apa jua urusan abah kat bank ni..rahsia..jgn ko sebut2 depan diorg..jgn gurau2 pasal duit pencen..nanti diorg terasa...

3)call umah,jgn bile akeem ngan daya jek ada ko br rajin call.tanya mak nak beli beras ke sabun basuh ke..tolong luangkan masa g giant beli keperluan diorg.ingatkan mak beli syampoo ngan syampoo badan.abah belikan sabun buku dettol.ingatkan mak beli ubat gigi sekali..mak selalu lupa ubat gigi....kitchen towel or tisu biasa beli sekali..abah selalu bwk tisu g surau..gula,minyak,teh,kopi,susu abah.tu barang2 yg mak biasa beli..ingatkan..sbb mak selalu tak teringat..

4)kalo boleh..bwk la mak g jemputan kawin...kat situ jek dia leh jumpa kawan2 dia...then pastikan tudung ngan bj mak matching..kalo abah nak ikot g jemputan, amikkan lauk utk abah..takyah letak byk2 pun...air basuh tangan sediakan utk abah...makan selalu tgk pinggan abah...sbb abah selalu makan nasi jek..lauk dia tak tersauk...aku hampir terlupa..ubat mak selalu mak beli kat farmasi..amik contoh ubat dari mak..g farmasi kat giant tu..dah ada mmber card..kalo dia tak bwk..leh trace kat system tu..guna IC no.aku..

mak dah tua..jalan pun dah tak laju..kalo bwk dia g beli barang..pimpin dia..lagi2 time lintas jalan..mak suke kalo anak dia pegang tangan dia selalu...mak suke kalo salam tangan dia..cium dia sekali...mak selalu ckp..ko takde nak peluk2 dia..duduk dekat ngan dia..jd ni la masanya bila aku takde kat umah...ko leh dekat2 ngan mak...sbnrnya mak tak complicated,cerewet mcm dulu lagi dah...cume ko perlu explain betul2 ngan dia..apa mende yg ko nak buat..kalo mak tak berapa setuju..ko pujuk jek lagi..ckp lagi ngan baik2..mak biasanya ok bile ko picit2 dia..bwk dia g makan..dia suka...abah tak susah sgt pun...asal makan ada..air teh dia ada..dah boleh dah...

aku harap ko dpt la kurangkan marah ko bile ko marah ngan budak2..kalo ko takleh control pun..jgn la marah depan mak abah...diorg dah tua...cepat terasa...ko jek la..harapan aku..yg boleh tgk2kan mak...nanti aku bg no acc sume..

utk abg2 aku yg lain..maafkan aku kalo ada yg terkurang layanan..bukan aku ni mmberontak..taknak ajak berbincang..tapi aku mmg tak reti nak balas ckp2..aku akan ye jek apa yg korang ckp..aku mintak maaf kalo selama ni..abang2 nampak rumah tak terurus,dapur tak licin...aku mmg sejak azali dah begitu..itu yg terbaik [wpun taknampak terbaik kan?] aku mampu lakukan..maafkan aku..maafkan aku...

terima kasih utk semua abg2 aku..dan kakak aku yg tolong sempurnakan majlis tunang aku tempohari..maafkan aku jika ada bahasa yg kasar..muka yg masam...maafkan aku..i am still your little sister..:D sayang korang byk2 sgt...

terima kasih anak sedara ku, korang mmg anak sedara paling best! nanti tgk2kan mak ngan abahtok..

lastly, halalkan makan minum,mana yg aku mintak2 tu..halalkan ye..doakan aku selamat kat sana..nak hidup sorang2 ni..doakan aku dipermudahkan urusan..dimurahkan lagi rezeki...dan tolongkan ingatkan aku..kalo aku terlupa..

terima kasih semua..

No comments: