Saturday, May 23, 2009

aku dan syurga cinta



semalam aku tgk citer Syurga Cinta...yee..aku tgk cite melayu...terima kasih kepada Haziq Tom Tom Bak yg buat aku tertarik utk tgk citer ni...

Overall citer ni..takde le boring sgt...sbb ada nilai2 yg bagus kita jadikan panduan dlam hubungan manusia dgn Allah dan sesama manusia especially lelaki dan perempuan..tapi yg paling aku akan ingat skrip tu...

masa tu scene...kat umah cikgu Shuhada (lakonan Heliza) waktu asar dah masuk...then atok cikgu Shuhada ajak le si Am (Awal) ngan Ikmal (haziq) solat asar berjamaah...

Atok: ha..waktu asar dah masuk..mari la masuk..kita berjemaah sekali..
Am: takpe la tok..sy nak cepat ni..nak anto mal jek..lagipun harini sy takleh sembahyang (aku dah bajet dah dia bg alasan dia uzur) sy puasa harini..
Atok: puasa apa..
sambil cuit ikmal..puasa apa...then ikmal bg signal..kerat leher..then am ckp..
Am: haa...puasa khatan!

tak ke lawak...alahai...org mcm ni pun ada...kesian tul...then ada nasihat dari Atok pada Am

jodoh tu terbahagi kepada 3
1. jodoh dari syaitan : bila lelaki dan perempuan berjumpa..jalan pimpin tangan..dah hayal then perempuan akan mengandung...lepas tu baru menikah
2. jodoh dari jin : lelaki nmpak perempuan..suka..tapi perempuan tak suke lelaki..then lelaki gunakan kuasa sihir utk buat jahat kat perempuan tu...ha..perempuan tu suke kat lelaki tu..tapi hasil dari..bantuan jin
3. jodoh dari Allah: lelaki terpandang perempuan..hati terpaut..terus dipinang dgn izin penjaga perempuan dan seterusnya dihalalkan...ha..itu la namanya Syurga Cinta.

hmm...kat situ kita leh tau...apa status relationship antara lelaki dan perempuan...dan kita semua mmg mengharapkan kita dapat jodoh yg no.3 tu...tul tuk? tapi sebelum tu..nilaikan diri kita..perbaiki diri kita...utk dpt yg terbaik dari Allah..

kali ni post aku cam serius lak..tapi tu la..kekadang kita kene jugak berpikir..takkan nak light reading jek...ye tak? sbb pada aku relationship ni..adalah satu step dan komitmen yg sgt besar..ye la bukan saja melibatkan lelaki dan perempuan..tapi melibatkan seluruh rantaian manusia lain..maksud aku..parents..famili..sedara mara..kenalan..dan mungkin org2 yg sekitar kita...so..better think through before kita betul2 bagi harapan..janji dan juga komitmen kepada org lain...aku bukan la org yg terbaik utk cerita pasal relationship ni..tapi what i've been through ni..wat aku pikir sebelum aku..ada apa jua relationship...this include jugak ngan member2..sure ke kita leh terima org itu sedanya? bagi aku..it takes time...takleh nak label 'oh dia kawan baik aku' sbb aku ni..ada masalah sendiri, sbb mengikut ramalan bulan kelahiran aku (which is september) 'menahan diri dari mengkiritik' hahahaha..aku ni mmg cepat jek kutuk org...so it takes time sket aku nak ngam ngan org...upsss enough about me...kang org meluat bc post aku..hehehehe

by the way..layan la...salah satu scene haziq yg wat aku ketawa...tapi ni just dialog dia la..


5 comments:

Anonymous said...

mcm best je...nak g tgk la nnt...erk...jd mat bunga jap...haha

Mazni Maisya said...

mesti aku x tgk punye cite ni...
xda dlm list aku pun mahu tgk!
hahhaha =P
tggu kat ABO je la...
x pun time raya je...

Senah the Jenab Glam said...

haaa...itu la...tgk la beb! byk mesej yg disampaikan..first time aku tgk citer melayu yg buat aku terpikir...

Mazni Maisya said...

x leh la..feeling tgk cite cinta after putus cinta ni lain...
lg sakit beb...
x nak la...hahhaah =P

Senah the Jenab Glam said...

mesti nak kritik jek kan?
hahahhaa...aku bukan suh ko feel..aku suh ko pikir...ada mesej2 yg leh pakai...insaf sya..insaf...hhahaha